2018

2018




Δ Ε Λ Τ Ι Ο  Τ Υ Π Ο Υ


 To Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής «ΠΝΟΗ», πραγματοποίησε, το χρονικό διάστημα Μάρτιος -Μάιος 2018, στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας -η οποία έχει θεσπιστεί από το Υπουργείο Παιδείας για τα Γυμνάσια της χώρας- παρεμβάσεις τόσο σε μαθητές όσο και σε εκπαιδευτικούς στα ακόλουθα Γυμνάσια του νομού:


Συγκεκριμένα με θέμα τις «Διαφυλικές Σχέσεις-Σεξουαλική Αγωγή» πραγματοποιήθηκαν:

  • παρεμβάσεις στα Γυμνάσια Ορμύλιας (29 &30/3), Συκιάς (30/4 & 2/5), Παλαιοχωρίου (8 & 9/5) και Μεγάλης Παναγίας (14 &15/5) στα τμήματα της Γ΄ Γυμνασίου.

Στόχος και μεθοδολογία παρέμβασης: Η εφηβική ηλικία είναι μια όμορφη περίοδος και δημιουργική αλλά και πολύ φορτισμένη συναισθηματικά. Τόσο οι σωματικές αλλαγές, όσο και τα ερωτηματικά γύρω από τη σεξουαλικότητα προκαλούν αμηχανία και όχι μόνο, με αποτέλεσμα οι έφηβοι να δυσκολεύονται να μιλήσουν για αυτά που τους απασχολούν και οι πληροφορίες που δέχονται να είναι από πολλές πηγές και ενδέχεται να μην είναι έγκυρες. Έτσι μέσα από τις συναντήσεις οι έφηβοι έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν τους προβληματισμούς τους.


Ο τρόπος που χρησιμοποιήθηκε στις παρεμβάσεις ήταν ο βιωματικός. Στην ανατροφοδότηση που δόθηκε από τους μαθητές -μέσω ερωτηματολογίου-φάνηκε η μεγάλη ανάγκη των εφήβων να συζητήσουν για αυτά τα θέματα, δεδομένου ότι οι γονείς αποφεύγουν σχετικές συζητήσεις, καθώς επίσης και η εσφαλμένη ενημέρωση που αποκομίζουν από τους συνομηλίκους ή από άλλες μη έγκυρες πηγές (ιστοσελίδες, κ. λ. π.).

  • Επίσης στο Εσπερινό Γυμνάσιο Πολυγύρου πραγματοποιήθηκε τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο(23, 24 &25/4 ) σε μεικτή ομάδα μαθητών – οι μαθητές είναι γονείς- και εκπαιδευτικών.


Ακόμη στο 1ο Γυμνάσιο Μουδανιών τετραήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο σε καθηγητές (30/4, 2,3,4/5)


Στόχοι των σεμιναρίων ήταν να ενημερωθούν/ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/γονείς ώστε μέσα από την προσωπική διερεύνηση στάσεων, αντιλήψεων ,αξιών να βοηθήσουν τα παιδιά:

  1. να συζητήσουν το θέμα των δύο φύλων, ξεπερνώντας τους φόβους και τις προκαταλήψεις.
  2. να κατανοήσουν πώς κατασκευάζονται τα κοινωνικά στερεότυπα και οι ρόλοι που προσδιορίζουν συμπεριφορές και στάσεις που επηρεάζουν τις σχέσεις των δύο φύλων.
  3. να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα να προστατεύουν τον εαυτό τους, τόσο θέτοντας όρια και αναγνωρίζοντας τους δικούς τους περιορισμούς στα ερωτικά καλέσματα και τις εφηβικές παρορμήσεις όσο και γνωρίζοντας τα θέματα υγείας που προκύπτουν από ριψοκίνδυνες σεξουαλικές συμπεριφορές

Τα σεμινάρια ολοκληρώθηκαν με επιτυχία, γεγονός που προκύπτει από την ιδιαίτερα θετική προφορική ανατροφοδότηση των μελών της ομάδας , την έκθεση των συντονιστριών ,καθώς και από το ανώνυμο έντυπο αξιολόγησης, που συμπλήρωσαν στο τέλος τα μέλη της ομάδας ,τα οποία πιστεύουμε ότι συμβάλλουν στο σχηματισμό πλήρους εικόνας. Σημαντικό είναι να αναφερθεί η αμηχανία αρκετών εκπαιδευτικών ως προς την προσέγγιση του συγκεκριμένου θέματος.


Με θέμα την πρόληψη των εξαρτήσεων πραγματοποιήθηκαν:


  • παρεμβάσεις στο Γυμνάσιο του Πολυγύρου (11/5) στα τμήματα της Α' Γυμνασίου Στόχος ήταν να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα χρήσης, εξάρτησης και εκφοβισμού, να κατανοήσουν τη δύναμη των επιρροών, να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη, και να δουν ένα τρόπο (βήματα) λήψης απόφασης που τους εκφράζει.

Έγινε σύνδεση με την περίοδο της εφηβείας που διανύουν,τις αλλαγές που βιώνουν και τις επιρροές που δέχονται .Ακόμη συζητήθηκαν οι σχέσεις με τους γονείς ,τους συνομηλίκους και τους άλλους ενήλικες.

Έμφαση δόθηκε στους προστατευτικούς παράγοντες ως προς το μαθητή, δηλαδή στους παράγοντες που θα τον βοηθήσουν να είναι ψυχικά άρτιος , στην κάλυψη των προσωπικών του αναγκών με υγιείς τρόπους, δηλαδή στην Πρόληψη, δεδομένου ότι Πρόληψη σημαίνει εξάλειψη των γενεσιουργών αιτιών των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων.

  • Ο τρόπος που χρησιμοποιήθηκε ήταν επίσης ο βιωματικός. Οι μαθητές ενημερώθηκαν και για τις υπηρεσίες που μπορούν να ζητήσουν περαιτέρω υποστήριξη. Στην προφορική ανατροφοδότηση που δόθηκε από τους μαθητές φάνηκε η μεγάλη ανάγκη των εφήβων, να συζητούν για αυτά τα θέματα καθώς και η εσφαλμένη ενημέρωση που αποκομίζουν από τους συνομηλίκους ή από μη έγκυρες πηγές (ιστοσελίδες, κ. λ. π.).

  • Επίσης στα Γυμνάσια Παλαιοχωρίου και Παναγίας πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτικό σεμινάριο σε καθηγητές. Ο τίτλος του σεμιναρίου ήταν “Μύθοι και πραγματικότητα σχετικά με τις εξαρτήσεις”.

Στόχος του σεμιναρίου ήταν να γίνει εισαγωγή στο θέμα της εξάρτησης με στόχο την Πρόληψή της, καθώς οι εκπαιδευτικοί είναι σημαντικοί στη ζωή των μαθητών και μπορούν να δημιουργήσουν εκείνους τους προστατευτικούς παράγοντες που θα τους συντροφεύουν σε όλη τους τη ζωή.

Το σεμινάριο ολοκληρώθηκε με επιτυχία, γεγονός που προκύπτει από την θετική ανατροφοδότηση των συμμετεχόντων καθηγητών και την έκθεση των συντονιστριών ,καθώς και από το ανώνυμο έντυπο αξιολόγησης, που συμπλήρωσαν στο τέλος οι εκπαιδευτικοί.

Για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των παρεμβάσεων χρησιμοποιήθηκαν εγκεκριμένα υλικά προγράμματα από το ΙΕΠ.

Αξιολογώντας συνολικά τη θεματική εβδομάδα ως δράση πρόληψης , τονίζουμε για μία ακόμη φορά ότι οι δράσεις αυτές θα πρέπει να υλοποιούνται καθ όλη τη διάρκεια του έτους -και όχι αποσπασματικά- από επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα λειτουργούν μέσα από τον ρόλο τους ως ενήλικες υποστηρικτές.


Γιατί η πρόληψη των εξαρτητικών συμπεριφορών και των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων είναι μια διαδικασία εκπαιδευτική , συνεπώς συστηματική, βιωματική και μακροχρόνια.





Δ Ε Λ Τ Ι Ο  Τ Υ Π Ο Υ


To Κέντρο Πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής ‘‘ΠΝΟΗ’’, ολοκλήρωσε το εκπαιδευτικό σεμινάριο για γονείς , που υλοποιήθηκε στα Ν.Μουδανιά από τις 6 /2/18, έως τις 19/4/18.

Η ομάδα πραγματοποιήθηκε ύστερα από αίτημα των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου και 6ου Νηπιαγωγείου, του 1ου και 2ου δημοτικού, όπως και του ΕΠΑΛ Ν. Μουδανιών με στόχο την πρόληψη όλων των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών .

Ο τρόπος εκπαίδευσης των γονέων όπως και σε κάθε Ομάδα Γονέων, ήταν ο βιωματικός . Στην ομάδα αυτή οι γονείς είχαν τη δυνατότητα να γνωριστούν μεταξύ τους, να συζητήσουν τους προβληματισμούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και απόψεις πάνω σε θέματα, που σχετίζονται με την υγιή ανάπτυξη του παιδιού μέσα στην οικογένεια, με αποτέλεσμα να πάρουν και οι ίδιοι στήριξη στο ρόλο τους ως γονείς.

Τα θέματα που απασχόλησαν τους γονείς ήταν: οι ανάγκες των παιδιών σήμερα, πώς μπορούν οι γονείς να έχουν μια ουσιαστική και ειλικρινή επικοινωνία με το παιδί τους, πώς μπορούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του, να του μάθουν να εκφράζει τις δυσκολίες του, να βρίσκει τρόπους να τις ξεπερνά, να παίρνει πρωτοβουλίες, να εκφράζει συναισθήματα , να αντιστέκεται και να ζητά βοήθεια σε περιστατικά εκφοβισμού και κακοποίησης. Ακόμη οι γονείς συζήτησαν για το πώς ενισχύεται η αυτοεκτίμηση των παιδιών, όπως και για την πρόληψη εξαρτητικών συμπεριφορών.





Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ


To Κέντρο Πρόληψης των εξαρτήσεων & προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής «ΠΝΟΗ», ολοκλήρωσε την Δευτέρα 19 Μαρτίου 2018 την ομάδα ενημέρωσης - ευαισθητοποίησης για γονείς στο Παλαιοχώρι. Η ομάδα πραγματοποιήθηκε ύστερα από αίτημα του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού σχολείου Παλαιοχωρίου με στόχο την πρόληψη όλων των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας των παιδιών .

Ο τρόπος που χρησιμοποιήθηκε για την υλοποίηση του σεμιναρίου, όπως και σε κάθε άλλη ομάδα γονέων, ήταν ο βιωματικός. Οι γονείς είχαν τη δυνατότητα να γνωριστούν μεταξύ τους, να συζητήσουν τους προβληματισμούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και απόψεις πάνω σε θέματα που σχετίζονται με την υγιή ανάπτυξη του παιδιού μέσα στην οικογένεια και να πάρουν στήριξη στο ρόλο τους ως γονείς. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε σε 11 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις.

Συγκεκριμένα τα θέματα που τους απασχόλησαν ήταν: οι ανάγκες των παιδιών σήμερα, πώς μπορούν οι γονείς να έχουν μια ουσιαστική και ειλικρινή επικοινωνία με το παιδί τους, πώς μπορούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του, να του μάθουν να εκφράζει τις δυσκολίες του, να βρίσκει τρόπους να τις ξεπερνά, να παίρνει πρωτοβουλίες, να εκφράζει συναισθήματα, να αντιστέκεται στις επιρροές, να ενισχύουν την αυτοεκτίμησή του, και τέλος η ενημέρωση των ίδιων των γονέων σχετικά με τις εξαρτήσεις και πώς μπορούν να δράσουν οι ίδιοι προληπτικά στο πρόβλημα.

Ευχαριστούμε θερμά τον Διευθυντή του Δημοτικού σχολείου κ. Ζήση Απόστολο για τη συνεργασία και τη φιλοξενία.






Δ Ε Λ Τ Ι O  Τ Υ Π Ο Υ


To Κέντρο Πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής ‘‘ΠΝΟΗ’’, ολοκλήρωσε το εκπαιδευτικό σεμινάριο για γονείς , που υλοποιήθηκε στην Καλάνδρα από τις 31 /1/18, έως τις 28/3/18.

Η ομάδα πραγματοποιήθηκε ύστερα από αίτημα των Συλλόγων Διδασκόντων και Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου Καλάνδρας, με στόχο την πρόληψη όλων των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών .

Ο τρόπος εκπαίδευσης των γονέων όπως και σε κάθε Ομάδα Γονέων, ήταν ο βιωματικός . Στην ομάδα αυτή οι γονείς είχαν τη δυνατότητα να γνωριστούν μεταξύ τους, να συζητήσουν τους προβληματισμούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και απόψεις πάνω σε θέματα, που σχετίζονται με την υγιή ανάπτυξη του παιδιού μέσα στην οικογένεια, με αποτέλεσμα να πάρουν και οι ίδιοι στήριξη στο ρόλο τους ως γονείς.

Τα θέματα που απασχόλησαν τους γονείς ήταν: οι ανάγκες των παιδιών σήμερα, πώς μπορούν οι γονείς να έχουν μια ουσιαστική και ειλικρινή επικοινωνία με το παιδί τους, πώς μπορούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του, να του μάθουν να εκφράζει τις δυσκολίες του, να βρίσκει τρόπους να τις ξεπερνά, να παίρνει πρωτοβουλίες, να εκφράζει συναισθήματα , να αντιστέκεται και να ζητά βοήθεια σε περιστατικά εκφοβισμού και κακοποίησης. Ακόμη οι γονείς συζήτησαν για το πώς ενισχύεται η αυτοεκτίμηση των παιδιών, όπως και για την πρόληψη εξαρτητικών συμπεριφορών.





Δ Ε Λ Τ Ι Ο  Τ Υ Π Ο Υ


To Κέντρο Πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής ‘‘ΠΝΟΗ’’, ολοκλήρωσε τρία εκπαιδευτικά σεμινάρια για γονείς , στη Χανιώτη στις 18/1/18, στην Άθυτο στις 24/1/18 και στην Κασσανδρεία στις 25/1/18.

Οι ομάδες πραγματοποιήθηκαν ύστερα από αιτήματα των Συλλόγων Διδασκόντων και των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των Δημοτικών Σχολείων Αθύτου, Κασσανδρείας και Χανιώτης, με στόχο την πρόληψη όλων των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών .

Ο τρόπος εκπαίδευσης των γονέων όπως και σε κάθε Ομάδα Γονέων, ήταν ο βιωματικός . Στις ομάδες αυτές οι γονείς είχαν τη δυνατότητα να γνωριστούν μεταξύ τους, να συζητήσουν τους προβληματισμούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και απόψεις πάνω σε θέματα, που σχετίζονται με την υγιή ανάπτυξη του παιδιού μέσα στην οικογένεια, με αποτέλεσμα να πάρουν και οι ίδιοι στήριξη στο ρόλο τους ως γονείς.

Τα τρία προγράμματα ολοκληρώθηκαν σε δέκα δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις.

Τα θέματα που απασχόλησαν τους γονείς ήταν: οι ανάγκες των παιδιών σήμερα, πώς μπορούν οι γονείς να έχουν μια ουσιαστική και ειλικρινή επικοινωνία με το παιδί τους, πώς μπορούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του, να του μάθουν να εκφράζει τις δυσκολίες του, να βρίσκει τρόπους να τις ξεπερνά, να παίρνει πρωτοβουλίες, να εκφράζει συναισθήματα , να αντιστέκεται και να ζητά βοήθεια σε περιστατικά εκφοβισμού και κακοποίησης. Ακόμη οι γονείς συζήτησαν για το πώς ενισχύεται η αυτοεκτίμηση των παιδιών, όπως και για την πρόληψη εξαρτητικών συμπεριφορών.

Ευχαριστούμε θερμά τη Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Χανιώτης, τον Διευθυντή του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κασσανδρείας και την υπεύθυνη του Πολιτιστικού Συλλόγου Αθύτου για τη διάθεση των αντίστοιχων αιθουσών όπου πραγματοποιήθηκαν τα σεμινάρια..